ניו זילנד: המדריך לקניית רכב – חלק 2

רכב בניו זילנד צילום: פלג זלצמן

כמו שנכתב בכתבה הקודמת, חובה לקחת את הרכב לבדיקת מוסך לפני שאתם קונים אותו. הבעיה היא שבדיקת מוסך עולה בין 50-150$, כתלות במוסך. לכן, נרצה לבדוק את הדברים הבסיסיים בעצמנו, כדי שנוכל לפסול רכב לא רלוונטי בלי להוציא כסף על בדיקה שלו.

באופן כללי, הרכבים האופציונליים מבחינתכם הם כנראה רכבים זקנים (בערך 20 שנה על הכביש), עם קילומטראז' גבוה ושעברו לא מעט ידיים. אם יש לכם את הזמן, האנרגיה והידע הטכני, עדיף לקנות רכב ממשפחה ולאבזר אותו בעצמכם. אם לא, קנו רכב ממטייל שסיים את הטיול שלו, שלרוב יהיה מאובזר ותוכלו לדעת שרוב הסיכויים שהוא מוכר אותו כי הוא עוזב את המדינה ולא בגלל שיש איזו תקלה שהוא לא רוצה לתקן.

צ'ק ליסט לבדיקת רכב

שנת ייצור – רוב הרכבים בשוק המטיילים הם משנתונים 1995-2003 פחות או יותר, כמובן שככל שהרכב ישן יותר הוא עולה פחות ומאובזר פחות. האסטימות לדוגמה, עברו מתיחת פנים משמעותית בשנת 2000, ככה שכל הדגמים שיוצרו מאז יפים, נוחים ומאובזרים יותר מהדגמים הישנים.

קילומטראז' – רמת ההרתעה של הקילומטראז' תלויה בסוג המנוע. אם מדובר במנוע בנזין, קילומטראז' קרוב או מעל ל-300k הוא סימן לא טוב ולא מומלץ ללכת עליו. לעומת זאת, מנועי דיזל עמידים יותר ולכן ניתן לשקול קילומטראז' גבוה יותר.

סוג מנוע – מלבד הקילומטראז', סוג המנוע משמעותי לצריכת הדלק שלכם. אל תתפתו ללכת על דיזל רק בגלל שהוא עולה משמעותית זול יותר מבנזין. שימוש ברכבי דיזל מחייב תשלום אגרת RUC, שעומדת נכון לשנת 2017 על כ-60$ לכל 1000 קילומטר. מה שזה אומר בפועל שעלות הדלק למנוע דיזל תהיה כמו של מנוע בנזין, רק עם כאב ראש של עוד עמלה שצריך לשלם.

רצועת טיימינג (Cambelt) – הדבר שממנו חושש כל מי שקונה רכב בניו זילנד. רצועת טיימינג צריך להחליף כל 60-100 אלף קילומטר, וההחלפה שלה יקרה. אמורה להיות מדבקה על הרצועה הקיימת שמציינת את קילומטראז' הרכב בעת התקנת הרצועה, אז קחו בחשבון את הבלאי שלה והכניסו אותו לשקלול המחיר. אם המדבקה לא קיימת, תעשו את השיקול אם אתם מוכנים לסמוך על המילה של המוכר בעניין.

שימו לב- טויוטה אסטימה מנוע בנזין (בלבד) עובד על הנעת שרשרת (Chain Drive) ולא על רצועת טיימינג.

Rego ו-WOF – מילות קסם שמרתיעות מטיילים. אלו בסך הכל רישוי רכב (Rego) וטסט (WOF). חידוש רישוי הרכב הוא פרוצדורה פשוטה מאוד שניתן לעשות בכל סניף דואר תמורת כ-30-40$. הטסט מסובך יותר ודורש בדיקה במוסך, ולכן מומלץ לדרוש מהמוכר לחדש אותו לפני המכירה (לרכבים מעל שנת 2000 הטסט תקף לשנה, בניגוד לרכבים ישנים יותר שאצלם הוא תקף רק לחצי שנה). בכל מקרה, אם מצאתם רכב שמעניין אתכם, אל תפסלו אותו רק בגלל רג'ו ו-ווף שלא בתוקף.

סדקים ושברים בשמשה – ניו זילנד מלאה בכבישי עפר המלאים חצץ שעף על השמשות וסודק אותן. זו הסיבה שבביטוח שתעשו (מאמר נפרד) תכללו גם את השמשות. החלפה של שמשה עולה כמה מאות טובות של דולרים, ולכן כדאי לסרוק טוב טוב את השמשה על מנת לאתר סדקים. גם כאן, ניתן לדרוש מהמוכר להחליף את השמשה לפני המכירה במידת הצורך.

נזילות – רוב הרכבים שתבדקו יעמדו זמן מה באותו מקום. אל תתביישו להתלכלך, וזחלו מתחת לרכב כדי לאתר נזילות מים ושמן, כמו גם דפיקות או סדקים חריגים בתחתית הרכב. אם אתם רואים שלולית מתחת לרכב, קחו את הרגליים ולכו משם. תיקון ראש מנוע או החלפת קרבורטור יעלו לכם בתקציב של חצי טיול.

בדיקת מים ושמן – מומלץ מאוד לבדוק את המים והשמן, כשבשמן יש לבדוק הן את הכמות והן את רמת הנקיות שלו. שמן מלוכלך או חסר יכול להעיד על פילטר פגום או תחזוקה לקויה של הרכב. אם אתם לא יודעים לבצע בדיקת שמן, בקשו ממישהו שילמד אתכם.

גלגלים – אתם כנראה לא מומחים, אבל מומלץ להרגיש את הגלגלים על מנת להעריך את המצב שלהם. החריצים בגלגל אמורים להיות עמוקים ומורגשים. 

ציוד טכני – וודאו שיש לרכב ג'ק, גלגל ספייר וכבלים. אם אין, דרשו מהמוכר לקנות אותם לפני המכירה או להפחית את המחיר בהתאם. כבלים זה לא עסק יקר, אבל ג'ק וגלגל ספייר יכולים לעלות לא מעט.

אחרי שעברתם את כל זה והחלטתם שאתם מרוצים עד כאן, זה הזמן להיכנס לרכב לנסיעת מבחן. אל תתביישו לבחון את הרכב ואת הפרמטרים הבאים כמו שצריך.

מהירות התנעה – אם המצבר תקין, ההתנעה אמורה להיות מיידית (לא חייב בנגיעה, אבל מהר). עיכובים בהתנעה יכולים להצביע על מצבר גמור, והחלפה שלו עלולה לעלות כמה מאות דולרים. אל תקשיבו לתירוצים של המוכר על מזג אוויר קר או על זה שהנקודה הירוקה של המצבר זוהרת. אם הרכב לא מתניע במזג אוויר קר זה בעייתי, והנקודה הירוקה מצביע רק על המצב של הבטרייה העליונה (מתוך 4 סה"כ).

האצה, האטה ונסיעה חלקה – תנו גז כמו שצריך, לחצו על הברקס ונסו להרגיש את הנסיעה ולהקשיב למנוע.

כאן יש בדיקה חשובה שצריך לעשות. הזהירו את המוכר ואת מי שנמצא אתכם ברכב, וודאו שאין רכבים מאחוריכם וכשאתם במהירות גבוהה יחסית (מעל 40-50 קמ"ש) תלחצו על הברקס חזק כדי להרגיש את הבלימה ואת ה-ABS. לכל הרכבים שתבדקו אמורה להיות מערכת ABS תקינה, ואם אין זו תקלה בטיחותית רצינית. כמובן שאסור לעשות את הבדיקה הזו (או סתם לנסוע) בלי חגורות.

אלקטרוניקה – בדקו את כל הרכיבים האלקטרוניים של הרכב. חלונות, מראות, מערכת אודיו, אורות (פנימיים, חיצוניים, ברקס, איתות) ואת כל השאר. ככלל, הרבה אלקטרוניקה ברכב (דלתות חשמליות וכדומה) מהווה פוטנציאל לעוד מנגנונים שיתקלקלו.

טיפ חשוב – במידה והפנסים הם HID, השאירו אותם דולקים לכמה דקות. אם הנורה בסוף חייה, היא תכבה. הנורות הללו יקרות הן לקנייה והן להחלפה.

אם אתם מרוצים מהבדיקה, זה הזמן לקחת את הרכב למוסך אמין לבדיקה מקיפה לפני קנייה. לבתי חב"ד יש לרוב מוסך שהם ממליצים עליו, ואתם יכולים לקבל גם המלצות ממטיילים שעברו לפניכם את החוויה הזו. כדאי להישאר במוסך בזמן הבדיקה, אבל אל תשבו למוסכניק על הראש. אם יש לכם משהו ספציפי שמדאיג אתכם, מומלץ לבקש ממנו שיבדוק.

מומלץ לבקש מהמוסכניק לבדוק את הרפידות של הברקסים. לא כולם עושים את זה, אבל צריך להחליף אותם כל כ-10k קילומטר, וזה גם עולה 100-200$.

לסיכום, קחו בחשבון שהרכב שאתם לא קונים רכב חדש, אבל זה לא אומר שאתם צריכים להתפשר על הדברים המהותיים. בכל זאת, אתם הולכים לגור ברכב הזה זמן לא קצר. בסופו של דבר כל בעיה שתמצאו תבוא לטובתכם במשא ומתן על מחיר הרכב, במידה שתרצו לקנות אותו.

הרכב תקין? אתם סגורים עליו? בכתבה הבאה ו – מה עכשיו?

זמן פסיפיק

  • פרת', אוסטרליה
  • סידני, אוסטרליה
  • אוקלנד, ניו זילנד

חדש מהמזוודה

ויזת תייר לאוסטרליה – המדריך המקוצר

אם אתם מתכננים טיול באוסטרליה, עליכם לדאוג להוציא מראש ויזת תייר. איך עושים את זה? למה חשוב לשים לב? ו – איך אפשר לקצר את כל התהליך? הנה מדריך מקוצר בנושא ויזת תייר שכדאי לכם לקרוא עוד בשלב התכנונים.

להמשך קריאה »

ניו זילנד – עשרת הטרקים הגדולים

גולת הכותרת של ניו זילנד הם הטרקים היפהפיים שבה, המעוטרים בנופים המרהיבים, המאפיינים אותה. למרות שיש המון מהם, ניתן לסכם את הרשימה בעשרת הגדולים – Great Walks, שמציעים חוויה שאין כמותה: פסגות הרים מושלגות, אגמים יפהפיים, טבע בראשיתי ועוד ועוד.

להמשך קריאה »

אייבל טזמן – הקריביים בניו זילנד

טרק אייבל טזמן, בין הטרקים הפופולאריים של ניו זילנד וגם אחד מעשרת הגדולים, ה – Great Walks, מציע נופים יפהפיים ומסלולי הליכה מגוונים. הוא נמצא בחלקו הצפוני של האי הדרומי ואם מעוניינים לצאת לכולו כדאי להקדיש לכך יומיים-שלושה מלאים.

להמשך קריאה »

הליכות קצרות באי הדרומי

אם אתם מתכננים ביקור בניו זילנד, סביר שתעצרו גם באי הדרומי ותבלו בו לא מעט זמן. הליכות קצרות באי הדרומי של ניו זילנד הן חוויה שאסור לפספס ודרך נפלאה לחוות את אחד האזורים היותר מיוחדים שבה.

להמשך קריאה »

תכנון טיול לניו זילנד – מידע שימושי

ניו זילנד. השם לבדו גורם לנו לחלום בהקיץ על שדות ירוקים בלתי נגמרים, כבשים מנקדות את האופק ופסגות לבנות שמנקבות את העננים. עם זאת, כדי שהטיול בה אכן יעבור בשלום ובכיף, כדאי להתכונן מראש ולהכיר את המושגים ואת השפה שבה תשתמשו בחודשי הטיול שלכם במדינה הרחוקה והקסומה הזו.

להמשך קריאה »

עמוד מזוודה